EDH視点 統率者レジェンズ カード評価 2/2
2020年11月11日 EDHカード考察 コメント (5)☆赤
・ケッシグの罠師、アレイナ
Alena, Kessig Trapper {4}{R}
Legendary Creature — Human Scout
First strike
{T}: Add an amount of {R} equal to the greatest power among creatures you control that entered the battlefield this turn.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
4/3
赤くて5マナの《野生の心、セルヴァラ》的な。
《セルヴァラ》と比べるとかなり重いが、共闘なので色の融通が利く。
発生するマナの数に安定性がないので、活かすのなら前のめりなデッキになりそう。
・鉄面連合の略取者、ブリーチェス
Breeches, Brazen Plunderer {3}{R}
Legendary Creature — Goblin Pirate
Menace
Whenever one or more Pirates you control deal damage to your opponents, exile the top card of each of those opponents’ libraries. You may play those cards this turn, and you may spend mana as though it were mana of any color to cast those spells.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
3/3
ドロソ共闘ジェネラル。4マナ。
赤らしく衝動的ドローで、その中でもターン中に使わないといけないタイプ。ドローするライブラリーは対戦相手のライブラリーで。
ドロー出来るのは海賊のダメージ誘発で、しかしプレイヤー1人当たり1イベントに1回しか誘発しない。
マナコストも、誘発条件も、誘発する効果も、そのどれもがあと一歩足りない印象。
3マナで、ダメージごとに誘発して、衝動的ドローのキープ時間が長いタイプだったら……と贅沢な望みが次々湧き出てくるジェネラル。
・強制的な勧誘者
Coercive Recruiter {4}{R}
Creature — Orc Pirate
Whenever Coercive Recruiter or another Pirate enters the battlefield under your control, gain control of target creature until end of turn. Untap that creature. Until end of turn, it gains haste and becomes a Pirate in addition to its other types.
4/3
新たな《鏡割りのキキジキ》ジェネラルの相方。とは言えやっぱり5マナで重いし赤単だとサーチもしにくい。
単体でも、海賊デッキなら結構やり手な能力なのでコントロール的に動くデッキ(サクり台あるならなお良し)ならアリかも?
・船壊し、ダーゴ
Dargo, the Shipwrecker {6}{R}
Legendary Creature — Giant Pirate
As an additional cost to cast this spell, you may sacrifice any number of artifacts and/or creatures. This spell costs {2} less to cast for each permanent sacrificed this way and {2} less to cast for each other artifact or creature you’ve sacrificed this turn.
Trample
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
7/5
生け贄にした分だけキャスティングコストが軽くなる共闘ジェネラル。
赤のみでキャスト出来る状態までコストが下がった状態から、《ファイレクシアの供犠台》や《熱足ナメクジ》で無限キャストが成立。
生物ETBやPIGで誘発するいい感じの共闘ジェネラルっていたっけ?
・ヘルカイトの狩猟者
Hellkite Courser {4}{R}{R}
Creature — Dragon
Flying
When Hellkite Courser enters the battlefield, you may put a commander you own from the command zone onto the battlefield. It gains haste. Return it to the command zone at the beginning of the next end step.
6/5
統率領域からジェネラルを発射するドラゴン。
《帰ってきた刃の翼》ジェネラルの《ドラゴンの嵐》、《鉤爪のジィーリィーラン》などでコンボが開発されている。
どんなジェネラルでも発射できるけど、6マナと重くて単純な使い勝手は悪いのもあって、上記の通りドラゴンテーマ向き。
・衝動的なこそ泥
Impulsive Pilferer {R}
Creature — Goblin Pirate
When Impulsive Pilferer dies, create a Treasure token. (It’s an artifact with “{T}, Sacrifice this artifact: Add one mana of any color.”)
Encore {3}{R} ({3}{R}, Exile this card from your graveyard: For each opponent, create a token copy that attacks that opponent this turn if able. They gain haste. Sacrifice them at the beginning of the next end step. Activate only as a sorcery.)
1/1
死亡時に宝物を生成する1マナゴブリン。再演付き。
生け贄にするなら実質フリースペル、種族シナジーもあるのでゴブリン系のデッキで採用される事があるかもしれない。
・三度の再誕、ジェスカ
Jeska, Thrice Reborn {2}{R}
Legendary Planeswalker — Jeska
Jeska, Thrice Reborn enters the battlefield with a loyalty counter on it for each time you’ve cast a commander from the command zone this game.
+0: Choose target creature. Until your next turn, if that creature would deal combat damage to one of your opponents, it deals triple that damage to that player instead.
−X: Jeska, Thrice Reborn deals X damage to each of up to three targets.
Jeska, Thrice Reborn can be your commander.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
Loyalty: 0
赤い共闘PW。
0能力で統率者ダメージのパワーを爆発的に上げる事が出来るため、殴りジェネラル向け。
3マナと軽めで、-Xもコントロール能力が高いので見た目より扱いやすいかも。
・ジェスカの意志
eska’s Will {2}{R}
Sorcery
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Add {R} for each card in target opponent’s hand.
• Exile the top three cards of your library. You may play them this turn.
統率者の意志スペル、赤版。
3マナで、マナ加速と3枚衝動的ドローを行える。
メインの使い道はマナ加速になりそう。ハンドが5枚の対戦相手がいれば《煮えたぎる歌》相当で、それくらいなら頻繁に達成出来そう。
統率者がいればついてくる、衝動的ドロー3枚はおまけとしては十分すぎるくらいの効果。
逆にマナが余っている時に引いたら、トップ3枚を使えるのも柔軟性が高くて非常に良い。
・燃えさし爪の使い魔、ケディス
Kediss, Emberclaw Familiar {1}{R}
Legendary Creature — Elemental Lizard
Whenever a commander you control deals combat damage to an opponent, it deals that much damage to each other opponent.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
1/1
統率者の対戦相手へのダメージをばらまける共闘。
統率者ダメージをばらまける訳ではないので、単純にパワーが高いものやダメージ誘発持ちと組めれば。
《荒廃のドラゴン、スキジリクス》に共闘が欲しかった。
・親指なしのクラーク
Krark, the Thumbless {1}{R}
Legendary Creature — Goblin Wizard
Whenever you cast an instant or sorcery spell, flip a coin. If you lose the flip, return that spell to its owner’s hand. If you win the flip, copy that spell, and you may choose new targets for the copy.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
2/2
インスタント・ソーサリーを唱えるたび、1/2で倍に増えたり解決出来ずに手札に帰ったりする能力持ちの共闘ジェネラル。
コストのかからないピッチ(《モグの分捕り》など)だと実質ノーリスクで倍化出来る。
シングルシンボル2マナと着地が容易で、確率とは言え色々強い動きが出来そうなので期待している。
デモコン1枚だけからオラクルコンボ成立させたり、《千の顔の逆嶋》と組んで1/2で無料バイバックしたり。
・港を滅ぼす者
Port Razer {3}{R}{R}
Creature — Orc Pirate
Whenever Port Razer deals combat damage to a player, untap each creature you control. After this combat phase, there is an additional combat phase.
Port Razer can’t attack a player it has already attacked this turn.
4/4
戦闘ダメージ誘発で戦闘フェイズを増やせる海賊。5マナと少し重いが効果は強力。
4人戦で全員に通せるなら3パンジェネラルでそのまま勝ち。
あとは《多勢の兜》で無限パンチだけど大抵は《伍堂》でいいですね……。
・ロフガフフの息子、ログラクフ
Rograkh, Son of Rohgahh {0}
Color Indicator: RedLegendary Creature — Kobold Warrior
First strike, menace, trample
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
0/1
0マナ共闘ジェネラル。ぱっと見冗談みたいな性能だが意外と強そう。
《モックス・アンバー》《業火への突入》《偏向はたき》のようなカードの運用が安定する。
《頭蓋骨絞め》や《永劫の輪廻》なんかとも好相性。
「軽いカードは偉い」を限界まで体現したようなカード。共闘のおかげで拡張性が高いのが素敵。
・ゴブリンの武器職人、トッゴ
Toggo, Goblin Weaponsmith {2}{R}
Legendary Creature — Goblin Artificer
Whenever a land enters the battlefield under your control, create an artifact equipment token named Rock with “Equipped creature has ‘{1}, {T}, Sacrifice Rock: This creature deals 2 damage to any target’” and equip {1}.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
2/2
トップダウンデザインここに極まれり、って感じの共闘ジェネラル。
上陸で岩(クリーチャーが「投げる」事で《ショック》と同じダメージを飛ばせる装備品)を生成する。
「マナを支払い装備→装備クリーチャーのタップ+生け贄」という手順が必要で、ダメージは飛ばせるものの無限コンボには惜しくも向いていない。
コントロール的に運用しようにもクリーチャーの頭数(可能であれば常在型システムクリーチャー)が必要で使い勝手が良いとは言えない。
それでもとても好きなクリーチャー。いいデザインだ。
・災難の輪
Wheel of Misfortune {2}{R}
Sorcery
Each player secretly chooses a number 0 or greater, then all players reveal those numbers simultaneously and determine the highest and lowest numbers revealed this way. Wheel of Misfortune deals damage equal to the highest number to each player who chose that number. Each player who didn’t choose the lowest number discards their hand, then draws seven cards.
《Wheel of Fortune》のアレンジ版。ちゃんと3マナで即座に撃てる。
ただし弱体化している部分もあり、ダメージを喰らったり手札リセットできなかったりする可能性がある。
また、逆説的に「0」を選んで手札リセットを拒否する事も出来るので、《概念泥棒》系とコンボは出来ない。
しかしフィニッシュ直前なら一番ライフの低いプレイヤーの数を参照して強引かつ確実に引きに行けるのは偉い。
3マナ7ドローの効果は大きいし、(ライフに糸目をつけなければ)見た目ほど不安定な感じはしないのでしっかり強そうではある。
☆緑
・報奨の宮廷
Court of Bounty {2}{G}{G}
Enchantment
When Court of Bounty enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, you may put a land card from your hand onto the battlefield. If you’re the monarch, instead you may put a creature or land card from your hand onto the battlefield.
緑の統治者エンチャント。
統治者じゃないと土地を、統治者なら土地かクリーチャーをタダで戦場に出せる。
統治者の維持は必要になるけど、クリーチャーをタダで出せるなら結構強い。
ドロー(統治者により可能)と相性がいい能力なので、統治者の維持によって上振れ下振れが大きく違いそうなカード。
・東の樹の木霊
Kodama of the East Tree {4}{G}{G}
Legendary Creature — Spirit
Reach
Whenever another permanent enters the battlefield under your control, if it wasn’t put onto the battlefield with this ability, you may put a permanent card with equal or lesser converted mana cost from your hand onto the battlefield.
Partner (You can have two commanders if both have partner.)
6/6
パーマネントが出た時に、そのマナコスト以下のパーマネントを手札から出せる能力を持つ共闘ジェネラル。
ただし自身の能力で出たパーマネントでは誘発せず。まあこれは簡単にループしちゃうから当然よね。
しかし《千の顔の逆嶋》で増やせば上記ループが可能。《金切り声のドレイク》や《雲石の工芸品》で色々出来そうな感じ。
・大地の作り直し
Reshape the Earth {6}{G}{G}{G}
Sorcery
Search your library for up to ten land cards, put them onto the battlefield tapped, then shuffle your library.
ギルド門と《迷路の終わり/Maze’s End》を揃えて勝ち、みたいな話は聞くけど、9マナってもう《歯と爪》双呪のマナコストなので。
1枚でそのまま勝てるレベルじゃないと厳しいですね。
☆多色
・死の波のアラウミ
Araumi of the Dead Tide {1}{U}{B}
Legendary Creature — Merfolk Wizard
{T}, Exile cards from your graveyard equal to the number of opponents you have: Target creature card in your graveyard gains encore until end of turn. The encore cost is equal to its mana cost. (Exile the creature card and pay its mana cost: For each opponent, create a token copy that attacks that opponent this turn if able. They gain haste. Sacrifice them at the beginning of the next end step. Activate only as a sorcery.)
1/4
自分の墓地のクリーチャーに再演を与えられるジェネラル。
そこそこ墓地の消費が激しいので、ETBの強いカードで勝ちに行きたい。
《呪文探求者》でスペル3枚サーチとか、《戦利品の魔道士》でバサルトブライト威圧の杖を揃えたりとか。
呪文探究者はそこそこ現実的だと思う。
・ラグーンの神秘家、アーチェロス
Archelos, Lagoon Mystic {1}{B}{G}{U}
Legendary Creature — Turtle Shaman
As long as Archelos, Lagoon Mystic is tapped, other permanents enter the battlefield tapped.
As long as Archelos is untapped, other permanents enter the battlefield untapped.
2/4
コイツのタップ/アンタップ位相に従って、パーマントがアンタップで出たりタップで出たりするレジェンド。
色も強いし能力も独自でルールを壊す効果なんだけど、自分には良い使い方が思いつかなかった。
せいぜいがタップインランドをアンタップインさせつつ、対戦相手に《宿命》を強いる面倒くさいスタックス系程度。
アイディアマンによる開発が待たれる。
・邪悪な選督使、ベルベイ
Belbe, Corrupted Observer {B}{G}
Legendary Creature — Zombie Elf
At the beginning of each player’s postcombat main phase, that player adds {C}{C} for each of your opponents who lost life this turn. (Damage causes loss of life.)
2/2
2マナのマナ加速ジェネラル。
無色ではあるのだが、4人戦で最大6マナ出せるので爆発力はありそう。
ただ、対戦相手も同じような爆発力を得る上に、フェッチ切ったり自分のライフ減らすだけでお手軽に2マナは出せるようになるので怖い。
下手すると出した返しに死にそうなので扱いが難しい予感。
・幽体の兵長、ベル・ボルカ
Bell Borca, Spectral Sergeant {2}{R}{W}
Legendary Creature — Spirit Soldier
Note the converted mana cost of each card as it’s put into exile.
Bell Borca, Spectral Sergeant’s power is equal to the greatest number noted for it this turn.
At the beginning of your upkeep, exile the top card of your library. You may play that card this turn.
*/5
毎ターン誘発の衝動的ドロー能力持ちジェネラル。
4マナジェネラルでこの能力は、安定したドローソースとして結構強そうなのだが、赤白という色が悪い。
長期戦が苦手で、ゆっくりするほど強いこのアドバンテージ能力を活かせないので、青含みのデッキに入れるくらいの方が活躍できそう。
・最後のイチイ、コルフェノール
Colfenor, the Last Yew {3}{W}{B}{G}
Legendary Creature — Treefolk Shaman
Vigilance, reach
Whenever Colfenor, the Last Yew or another creature you control dies, return up to one other target creature card with lesser toughness from your graveyard to your hand.
3/7
墓地からのクリーチャー回収能力を持つアブザンカラーのジェネラル。6マナと重いのは気になるが、能力は扱いやすそう。
死亡したタフネス以下を拾えるため、+1/+1カウンター持ちとの相性が良い。
コンボするなら、《機械仕掛けのクワガタ》みたいな、軽くて墓地だとタフネス0の生物を生贄でぐるぐる回す感じのデッキかな?
・アラシンの守護者、ハムザ
Hamza, Guardian of Arashin {4}{G}{W}
Legendary Creature — Elephant Warrior
This spell costs {1} less to cast for each creature you control with a +1/+1 counter on it.
Creature spells you cast cost {1} less to cast for each creature you control with a +1/+1 counter on it.
5/5
白緑のアニマー、って印象のレジェンド。
ただしコストが減るのに参照するのは自身の上の+1/+1カウンターではなく、+1/+1カウンター持ちの生物の数。
この軽減条件はハムザ自身をキャストする時にも発揮されるので、下準備とジェネラルキャストを両立出来るのは扱いやすそう。
アニマーよろしく《祖先の像》をぴょんぴょんさせたい。
・ハンス・エリクソン
ans Eriksson {2}{R}{G}
Legendary Creature — Human Scout
Whenever Hans Eriksson attacks, reveal the top card of your library. If it’s a creature card, put it onto the battlefield tapped and attacking defending player or a planeswalker they control. Otherwise, put that card into your hand. When you put a creature card onto the battlefield this way, it fights Hans Eriksson.
1/4
有名人のカード化。
《ルアゴイフ》のフレーバーよろしく、攻撃誘発でクリーチャーがハンスに襲い掛かってくるかもしれないトップダウンデザイン。
クリーチャーを踏み倒せるのが、赤緑だと積み込みが苦手なのと、タフネス1は工夫しないとハンスに打ち取られる点、逆に大きすぎる生物はハンスが使いきりになってしまう欠点がある。
色々不便もあるが効果は大きいので、トップダウンの割に爆発力はある良いカジュアルジェネラルになりそう。
・巡歴の干渉者、クウェイン
Kwain, Itinerant Meddler {W}{U}
Legendary Creature — Rabbit Wizard
{T}: Each player may draw a card, then each player who drew a card this way gains 1 life.
1/3
《三日月の神》の上位互換、って感じのジェネラル。
マナコストとパワータフネス据え置きで、色が増えたし、ドローが《寺院の鐘》的能力で扱いやすくなった。
May能力であるため《精神力》だけではコンボしないが、軽くて引けるジェネラルなのでもうそれだけでそこそこ強そう。
・ウーナのトリックスター、ニムリス
Nymris, Oona’s Trickster {3}{U}{B}
Legendary Creature — Faerie Knight
Flash
Flying
Whenever you cast your first spell during each opponent’s turn, look at the top two cards of your library. Put one of those cards into your hand and the other into your graveyard.
1/6
青黒になった《永遠の造り手、ラシュミ》といった印象のジェネラル。
5マナになったが瞬速持ちで、ラシュミ的効果も呪文の踏み倒しがなくなった代わりに2枚から選べるようになったので優秀に。
自分のターンに能動的にドローを進める事は出来なくなってしまったのはマイナスなのだが、コンセプト的に瞬速が偉い。
総合的に見て、最近のEDH環境だと、デモコン神託者という飛び道具を持てる分ニムリスの方が強いかな?
・粗暴な年代学者、オベカ
Obeka, Brute Chronologist {1}{U}{B}{R}
Legendary Creature — Ogre Wizard
{T}: The player whose turn it is may end the turn. (Exile all spells and abilities from the stack. The player whose turn it is discards down to their maximum hand size. Damage wears off, and “this turn” and “until end of turn” effects end.)
3/4
《無限の日時計》的能力を持つグリクシスジェネラル。
色が強い。特に日時計能力と相性の良い《最後の賭け》系を持つ赤があるのが嬉しい。
基本的に、自分のデメリット能力持ちを《もみ消し》して強い動きを狙っていくデッキになるのかな?
直接的なアドバンテージにはつなげにくい能力なので、組もうと思うとオベカ前提のカードのバランスが難しそう。
・焦熱団のユルロック
Yurlok of Scorch Thrash {1}{B}{R}{G}
Legendary Creature — Viashino Shaman
Vigilance
A player losing unspent mana causes that player to lose that much life.
{1}, {T}: Each player adds {B}{R}{G}.
4/4
古のマナ・バーンルールを復刻させるジェネラル。
目立つ能力だけど、EDH的にはマナバーンでそこまでライフが詰まる状況は少ないためそんなに影響力はなさそう。
2マナ増やせる4マナのマナクリを統率領域に置けるおまけくらいの気分でいるのが丸そう。
☆アーティファクト
・ブレードグリフの試作品
Bladegriff Prototype {5}
Artifact Creature — Griffin
Flying
Whenever Bladegriff Prototype deals combat damage to a player, destroy target nonland permanent of that player’s choice that one of your opponents controls.
3/2
5マナで、戦闘ダメージ誘発でパーマネント破壊。
重いし遅いが、それでも狙ったパーマネントを破壊する分には(他プレイヤーの強力が必要だが)《鋼のヘルカイト》よりも軽い。
無色デッキでなら使ってもいいかも?
・宝石の睡蓮
Jeweled Lotus {0}
Artifact
{T}, Sacrifice Jeweled Lotus: Add three mana of any one color. Spend this mana only to cast your commander.
発表時に色々書いた。https://kakkokari.diarynote.jp/202010301952295310/
「合うデッキ・欲しいデッキは多いけど合わないデッキも結構ある」「爆発力はあるが見た目以上に安定性に難」て感じ。
☆土地
・ギルド無しの公共地
Guildless Commons
Land
Guildless Commons enters the battlefield tapped.
When Guildless Commons enters the battlefield, return a land you control to its owner’s hand.
{T}: Add {C}{C}.
《アゾリウスの大法官庁》のようなバウンスランドは、タップインで、手札が7枚の時にセットするとハンドが溢れるので基本的に弱いカード。
しかしそれでも欲しいデッキは稀に存在する。
このカードの偉いところは固有色がない点で、これによって単色や無色のデッキがバウンスランドを使えるようになった。
《迷える探求者、梓》みたいな土地セット多いデッキや、単純にマナを増やし続けたい無色ジェネラルなどがそれにあたる。
2マナ出るパーマネントが欲しい、自分のPWテフェリーデッキにも内定している。このカードがバウンスランド入れるな高校卒業証書となった。
・回復の温泉
・観客席
・訓練施設
・下生えの競技場
・勝者の大霊堂
Rejuvenating Springs
Land
Rejuvenating Springs enters the battlefield tapped unless you have two or more opponents.
{T}: Add {G} or {U}.
対抗色バトルボンドランド。
多人数戦であるEDHでは当然強い。対抗色のマナベースを安定させるカードがまた1枚増えた。
タリスマンサイクルと言い、特殊セットで少しずつだが対抗/友好色のマナベース格差が縮まっているのはありがたい。
・作戦室
War Room
Land
{T}: Add {C}.
{3}, {T}, Pay life equal to the number of colors in your commanders’ color identity: Draw a card.
大きな条件もなく、マナとタップ(と幾ばくかのライフ)だけでドロー出来る、癖の少ないドロー土地。
デッキの枠を使わずにドロソになれるので、遅めのデッキで色マナに余裕があるなら入れると良いと思う。
単色くらいなら色マナに余裕がある事も多いので、ぐだった時の保険に基本土地を1枚差し替えるのも選択肢になるかも。
最近の無色土地は強いのが多く、《爆発域》《露天鉱床》《屍肉あさりの地》など競争相手は多いけど。
☆構築済み
・Wyleth, Soul of Steel {1}{R}{W}
Legendary Creature — Human Warrior
Trample
Whenever Wyleth, Soul of Steel attacks, draw a card for each Aura and Equipment attached to it.
2/2
攻撃誘発で、付いてるオーラ+装備している数だけドローする赤白レジェンド。
赤白にあるまじきアドバンテージ能力。ほとんど脳筋しかいなかった色でこの能力は破格。
赤白ジェネラルの中では最強になりそう。
・Aesi, Tyrant of Gyre Strait {4}{G}{U}
Legendary Creature — Serpent
You may play an additional land on each of your turns.
Whenever a land enters the battlefield under your control, you may draw a card.
5/5
ほとんど《水底のドルイド、タトヨヴァ》な新レジェンド。色も全く同じ。
ジェネラルとしての使い勝手としては、1マナ重い代わりに《踏査》が付いた感じ。つまり大体同じ。
強いとは思うけど、タトヨヴァいる現状でなんでコレをデザインしたんだ……
個人的に期待出来なそうなカードとかを飛ばし飛ばしで書いたけど、それでも結構な数になったな……。
それだけ良カード、注目カードが多かったって事で。
EDH的に良セットなのでみんな買おうな!(ダイマ)
コメント
木霊はメロクからできる無限が多過ぎて100枚に収まらないって知り合いが喜んでました←
ダーゴがループ向きの能力なので、トーモッドに限らず色々良さげな相棒多そうですよね。考え甲斐のある共闘だと思います。
木霊メロクいいですね! 無限上陸無限トークン! 思いつきませんでした!
船殻破りなんですが複数人コントロールしていて運命の輪など打つとどのような処理になるんでしょうか?リリースノート見てもわからなくて…
《船殻破り》は《概念泥棒》と同じように置換効果で処理します。
複数ある場合、影響を受けるプレイヤーがどの順番で置換効果を適用するか選択します。
具体的な実例で書くと、「A、Bが船殻破りをコントロールしていてCが余分なカードを引く」場合、CがA・B好きな方のプレイヤーに宝物を与える選択をします。
良セットだと思っていましたが水蓮、船殻、エージェント引けず
BOXは爆死しました!笑