いつもの。
統率者フューチャーのセットで、ジェネラル候補が大量に投入されている事をあってかメチャクチャ書く事多そう。
期待出来ないジェネラルは置いていくくらいの感覚で。
それでも共闘という、相方の色と相性によっては出番があるシステムのおかげであまり飛ばせなそうだけど。

ぎゃすたーさんにならい、その場で分かりやすいように英語テキストを入れたよ。地味に手間。


☆白
・恩寵の宮廷
Court of Grace {2}{W}{W}
Enchantment

When Court of Grace enters the battlefield, you become the monarch.

At the beginning of your upkeep, create a 1/1 white Spirit creature token with flying. If you’re the monarch, create a 4/4 white Angel creature token with flying instead.

各色にある統率者エンチャントの白版。飛行のトークンが出てくる。
4マナは少し重いが、1ドローは確約されていて、さらには統治者を取り返しやすい飛行トークンを得られるとなればかなり使いやすそう。
正直、また「2点のライフを得る」とかクッソくだらないテキストが書いてるかと思ってたけど見直したぞ。
パワフルホワイトカードだ。


・調和の守り手
Keeper of the Accord {3}{W}
Creature — Human Soldier

At the beginning of each opponent’s end step, if that player controls more creatures than you, create a 1/1 white Soldier creature token.

At the beginning of each opponent’s end step, if that player controls more lands than you, you may search your library for a basic Plains card, put it onto the battlefield tapped, then shuffle your library.

3/4

白にアドバンテージカードが欲しいとはずっと言われてきたけど、こういう事じゃねぇ。
トークンとか平地をアド扱いするのはもう勘弁してくれ。


・誓いを立てた歩哨、リヴィオ
Livio, Oathsworn Sentinel {1}{W}
Legendary Creature — Human Knight

{1}{W}: Choose another target creature. Its controller may exile it with an aegis counter on it.

{2}{W}, {T}: Return all exiled cards with aegis counters on them to the battlefield under their owners’ control.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

2/2

ブリンク的能力を持つジェネラル。
勝手に帰ってくるシステムではなく、タップ起動型能力で帰ってくるタイプなのでコンボパーツとしては少し扱いにくい。
ただ、追放したカードを神盾カウンターで追いかけるので、追放中にコイツが除去されても戻すチャンスが残る所は偉い。
《トラシオス》共闘で《アシャヤ》+《巨大鯨》などで無限マナ無限ブリンクとかあるけど、この枚数とマナコストあるならもっと楽に勝てそう。


・登る建築家、レベック
Rebbec, Architect of Ascension {3}{W}
Legendary Creature — Human Artificer

Artifacts you control have protection from each converted mana cost among artifacts you control.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

3/4

アーティファクトを守れる共闘ジェネラル。
アーティファクトをキーにしたコンボを持つ青系ジェネラル辺りと組んで茶コンボしていきたい。
ただし《通電式キー》とかが機能しなくなって時々キレそう。




☆青
・アンフィンの反逆者
Amphin Mutineer {3}{U}
Creature — Salamander Pirate

When Amphin Mutineer enters the battlefield, exile up to one target non-Salamander creature. That creature’s controller creates a 4/3 blue Salamander Warrior creature token.

Encore {4}{U}{U} ({4}{U}{U}, Exile this card from your graveyard: For each opponent, create a token copy that attacks that opponent this turn if able. They gain haste. Sacrifice them at the beginning of the next end step. Activate only as a sorcery.)

3/3

青い《火炎舌のカヴー》。再演付き。
除去が追放なので頼りがいがある。
普通に使うには少し重いので《アニマー》とかでかな?


・知識の具身
Body of Knowledge {3}{U}{U}
Creature — Avatar

Body of Knowledge’s power and toughness are each equal to the number of cards in your hand.

You have no maximum hand size.

Whenever Body of Knowledge is dealt damage, draw that many cards.

*/*

スワンアサルト系の新たなパーツ。令和にもなってスワンアサルトをしたがる人がいるかは疑問だけど。
《火想者ニヴ=ミゼット》《パルン、ニヴ=ミゼット》と組めばドローループが出来る。こっちのがまだ出番あるか。


・月のクラーケン、ブリネリン
Brinelin, the Moon Kraken {6}{U}{U}
Legendary Creature — Kraken

When Brinelin, the Moon Kraken enters the battlefield or whenever you cast a spell with converted mana cost 6 or greater, you may return target nonland permanent to its owner’s hand.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

6/8

共闘として統率者領域に置ける《潮吹きの暴君》(バウンス条件付き)って書くと強そうだけど、条件がきつすぎる。
《パリンクロン》と《巨大鯨》を出したり入れたりすれば……って始動のマナを考えるだけで頭が痛くなるコンボで無限マナは出る。
せめてもう少し条件が緩ければワンチャンあっただろうに。


・狡猾の宮廷
Court of Cunning {1}{U}{U}
Enchantment

When Court of Cunning enters the battlefield, you become the monarch.

At the beginning of your upkeep, any number of target players each mill two cards. If you’re the monarch, each of those players mills ten cards instead. (To mill a card, a player puts the top card of their library into their graveyard.)

青の統率者エンチャント。
3マナと軽く、ミル効果の融通性が非常に高い(削らなくても良い、自分も対象に取れる)ので中々使い勝手が良さそう。
色的にクリーチャーが弱いが、ちゃんと十分な肉の入っているデッキだと強化版《ファイレクシアの闘技場》に化けるかも知れない。
《血の暴君、シディシ》辺りが相性良さそう。


・岐路の占い師、エリゲス
Eligeth, Crossroads Augur {4}{U}{U}
Legendary Creature — Sphinx

Flying

If you would scry a number of cards, draw that many cards instead.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

5/6

占術がドローに化ける共闘ジェネラル。
6マナは少し重いが、嵌った時にはかなり強力なドローエンジンになれそう。
共闘で占術出来るやつがいれば最高なんだけど……って探したら今回の青い共闘ジェネラルにいる。
飛行の数だけ占術がパワーアップするので互いが補完し合っていて相性抜群。
しかし共闘なのに色が増えねぇ。


・ラミレス・ディピエトロの幽霊
Ghost of Ramirez DePietro {2}{U}
Legendary Creature — Pirate Spirit

Ghost of Ramirez DePietro can’t be blocked by creatures with toughness 3 or greater.

Whenever Ghost of Ramirez DePietro deals combat damage to a player, choose up to one target card in a graveyard that was discarded or put there from a library this turn. Put that card into its owner’s hand.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

2/3

ちょっと独特のアドバンテージ能力を持つ共闘ジェネラル。
戦闘ダメージ誘発で墓地のカードを拾えるのだが、切削かディスカードかでそのターン落ちたカードに限定される。
3マナと軽めでちょっとした回避能力も持っているのだが、結構下準備が難しそう。


・パワーストーンの技師、グレイシャン
Glacian, Powerstone Engineer {5}{U}
Legendary Creature — Human Artificer

{T}, Tap X untapped artifacts you control: Look at the top X cards of your library. Put one of those cards into your hand and the rest into your graveyard.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

3/6

起動にマナのいらない《商人の荷運び》的な能力持ち共闘。
能力は悪くないのだが、6マナは流石に重い。重すぎる。



・船殻破り
Hullbreacher {2}{U}
Creature — Merfolk Pirate

Flash

If an opponent would draw a card except the first one they draw in each of their draw steps, instead you create a Treasure token. (It’s an artifact with “{T}, Sacrifice this artifact: Add one mana of any color.”)

3/2

新時代の青単《概念泥棒》。
ドローが増える訳では無いが、対戦相手のドローを潰しつつ宝物トークンでマナを伸ばせる。
シングルシンボル3マナの瞬速とかなり扱いやすいマナコストで、今後のEDH環境に大きな影響を与えると思われる。
船殻破り《Timetwister》を決めてやろうとした所で向かい側にも船殻破りが出てくると、全員のハンドが空になりつつ派手にマナフラする愉快な状況になる。


・鋭い目の航海士、マルコム
Malcolm, Keen-Eyed Navigator {2}{U}
Legendary Creature — Siren Pirate

Flying

Whenever one or more Pirates you control deal damage to your opponents, you create a Treasure token for each opponent dealt damage. (It’s an artifact with “{T}, Sacrifice this artifact: Add one mana of any color.”)

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

2/2

海賊のダメージ誘発で宝物を生み出す青い共闘ジェネラル。
3マナで軽く、回避能力持ちで、当然本人も海賊。かなり使いやすそう。
対戦相手が2人以上の状況で《光り角の海賊》と反無限コンボ。色的に《血を蒔く者、ターナ》か《激情の薬瓶砕き》辺りと組むのがが仕掛けやすいか。


・千の顔の逆嶋
Sakashima of a Thousand Faces {3}{U}
Legendary Creature — Human Rogue

You may have Sakashima of a Thousand Faces enter the battlefield as a copy of another creature you control, except it has Sakashima of a Thousand Faces’s other abilities.

The “legend rule” doesn’t apply to permanents you control.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

3/1

レジェンドルールを無視出来るクローン共闘。
特に今回の共闘では、重なると面白い動きをしそうな系統が多いので組み甲斐がありそう。
《クラーク》で1/2でスペル唱えつつ手札に戻せる状況を作ったり、《東の樹の木霊》でループしたり。
無難に色を増やして強い動きをするなら、《織り手のティムナ》でドロー倍付けあたりか。


・嵐の目、シアーニ
Siani, Eye of the Storm {3}{U}
Legendary Creature — Djinn Monk

Flying

Whenever Siani, Eye of the Storm attacks, scry X, where X is the number of attacking creatures with flying.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

3/2

上で話してた《エリゲス》の相方。
コイツが攻撃するたび、飛行クリーチャーの数だけ占術を行える。
珍しく対戦相手の数も数えるタイプなので、《金粉のドレイク》とかと仲良くしよう。


・副陽のスフィンクス
Sphinx of the Second Sun {6}{U}{U}
Creature — Sphinx

Flying

At the beginning of your postcombat main phase, you get an additional beginning phase after this phase. (The beginning phase includes the untap, upkeep, and draw steps.)

6/6

戦闘後メインの後ろに開始フェイズを追加するスフィンクス。
8マナと非常に重いが、アンタップするしドローするので、実質フリースペル&アド損なしでターンを回せる。
開始フェイズが加わるタイミングの関係で、残念ながら《追い討ち》と組み合わせた無限コンボは不可能。
感覚としては《荒野の再生》に近いのでは? と言われている。




☆黒
・継承の饗宴
Feast of Succession {4}{B}{B}
Sorcery

All creatures get -4/-4 until end of turn. You become the monarch.

統治者付き《衰滅》。
6マナは重いし《衰滅》は頼りないが、全除去と統治者の相性は非常に良い。
欲を言えば《ギトラグ》に手が届く-6/-6なら文句なかったのだけれど。


・林間の茨、ミアーラ
Miara, Thorn of the Glade {1}{B}
Legendary Creature — Elf Scout

Whenever Miara, Thorn of the Glade or another Elf you control dies, you may pay {1} and 1 life. If you do, draw a card.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

1/2

ドローエンジン共闘ジェネラル。エルフ死亡時に1マナと1ライフで1ドロー。
マナがかかるので無限コンボ向きではないが、本人が2マナと軽くドローで使うマナも軽いので、ちゃんとエルフを詰めておけば仕事はしそう。
黒を足したい緑の共闘で、ふわっと役立つジェネラル選ぶなら、って感じ。でもそれだと《織り手のティムナ》でいいや、ってなりそうなんだよな……。


・ダスキネルの工作員、ネイディア
Nadier, Agent of the Duskenel {5}{B}
Legendary Creature — Elf Warrior

Whenever a token you control leaves the battlefield, put a +1/+1 counter on Nadier, Agent of the Duskenel.

When Nadier leaves the battlefield, create a number of 1/1 green Elf Warrior creature tokens equal to its power.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

3/3

食物連鎖共闘ジェネラル。
重さ的には《カーの空奪い、プローシュ》とどっこいの6マナなので、コンボ時の使用感は似た感じになりそう。
BGRから色変え出来るのが利点。BGUでカウンター撃てる《プローシュ》、って使い方は悪くなさそう。
また、出てくるトークンが1/1なので《食物連鎖》のみでもターンが帰ってくれば全員撲殺できる。


・敵対工作員
Opposition Agent {2}{B}
Creature — Human Rogue

Flash

You control your opponents while they’re searching their libraries.

While an opponent is searching their library, they exile each card they find. You may play those cards for as long as they remain exiled, and you may spend mana as though it were mana of any color to cast them.

3/2

噂のサーチ禁止マン。ちゅよい。
単純に色が強いので《エイヴンの思考検閲者》しかいなかった時代に比べると突然のサーチ制限を見る事は増えそう。
「対戦相手のサーチ中だけプレイヤーのコントロールを得る」という特殊な効果。リリースノートも出たのでよく読んでおこうね。


・愚者滅ぼし、テヴェシュ・ザット
Tevesh Szat, Doom of Fools {4}{B}
Legendary Planeswalker — Szat

+2: Create two 0/1 black Thrull creature tokens.

+1: You may sacrifice another creature or planeswalker. If you do, draw two cards, then draw another card if the sacrificed permanent was a commander.

−10: Gain control of all commanders. Put all commanders from the command zone onto the battlefield under your control.

Tevesh Szat, Doom of Fools can be your commander.

Partner

Loyalty: 4

共闘PW。5マナは重いが、プラスだけで(0/1なので一応程度だが)自衛しつつ、ドローを進められるのは偉い。
忠誠度がちょうど10で奥義を使うと、「統率領域に戻る→奥義の効果で出てくる→忠誠度能力起動」って強い動きが出来るので狙いたい。
重いけど結構強そう。


・冒涜する者、トーモッド
Tormod, the Desecrator {3}{B}
Legendary Creature — Zombie Wizard

Whenever one or more cards leave your graveyard, create a tapped 2/2 black Zombie creature token.

Partner (You can have two commanders if both have partner.)

4/2

墓地からカードが移動するたびにゾンビトークンを生成する共闘ジェネラル。
《ファイレクシアの供犠台》《墓所這い》ループに加わって無限マナとか。
誘発が少し難しそうな能力な割に、4マナが少しだけ重い印象。せめてもう1マナくらい軽くてもよかったのでは?


つづく

コメント

お気に入り日記の更新

最新のコメント

この日記について

日記内を検索